Menu Zavřeno

Skupina otužilců

Otužování má blahodárné účinky na zdraví a imunitní systém, musí se však správně provádět a provádět pravidelně. Cílem této skupiny je otužovat se a tím posilovat vlastní imunitu a prospět tak svému zdraví.

Společné akce – každý se může otužovat doma sám a žádnou skupinu k tomu nepotřebuje, nicméně ve více lidech se to lépe táhne a společné otužování je vítaným zpestřením a bude probíhat celý rok, otužovat se budeme např. koupelí 1x týdně v řece, na písáku, v rybníce, ve sněhu – podle možností.

Skupina je určena všem, kteří se chtějí otužovat a nebojí se výzev 🙂

Členové skupiny: Bobeš, Čoklik, Koala, Kotě, Kristýnka, Sasanka, Šampon, Vydra

Nejbližší akce:

Z akcí otužilců

V neděli 13. 12. 2020 jsme opat vyrazili s otužilci z Libčic do Vltavy. V řece si zaplaval Koala a Sasanka 🙂

V neděli 6. 12. 2020 jsme se koupali ve Stříbrném rybníku v Hradci Králové. Do vody šli Koala, Kristýnka. Z dětí se odvážila nejvíc Sasanka, která šla po pás, Bambulák, Buchta a Bobeš smočili nohy 🙂

Máme za sebou první akci, Vltavu 29. 11. 2020. Voda měla 7,9 °C, vzduch 1°C. Do Vltavy se vydali Koala a Čoklik 🙂 Připojili jsme se ke skupině Otužilců z Libčic.

Jak se správně otužovat?

Když se každý zamyslí, kterou část těla má nejotužilejší? Tvář. Tvář je totiž část těla, kterou si člověk málokdy zakrývá celou. Je tedy dlouhodobě vystavena od narození působení jak tepla, tak chladu a přitom je co do složení stejná jako třeba hrudník či noha.

Při otužování je nutno dodržovat několik zásad: respektování svého zdravotního stavu, dlouhodobost, soustavnost a postupnost. Otužovat se mohou už malé děti od 2 let. Opravdu otužilým se ale člověk stává až po několika měsících či letech, podle toho v jakém věku začal, jak intenzivně na svém otužování pracuje a jak pravidelně.

Existuje nespočet studií o tom, jak blahodárné účinky má otužování na lidský organismus. Ale vlézt do studené vody na pár minut jednou za týden nestačí. Základem otužování je tzv. domácí každodenní otužování.

Z výzkumů vyplývá, že nejefektivnější je střídání teplé a studené vody při sprchování. Ideálně by se měl člověk cca 20 min sprchovat teplou vodou, poté se cca 1 minutu sprchovat studenou a poté opět cca 4 min teplou. Je to systém podobný sauně, kde se také člověk nahřívá a následně prudce ochladí. Nejlepší je se takto sprchovat ráno. Je to možné i večer, ale spíš jako doplněk ranního. Při sprchování studenou vodou by člověk neměl stát nehybně na místě, ale pohybovat se. Studenou vodou si pokud možno nepoléváme hlavu.

Ideální teplota v pokoji – dále je důležité nebýt dlouho v přetopených místnostech, nastavit si optimální teplotu doma v pokoji, kde člověk tráví nejvíce času. Často větrat. Jako ideální se udává teplota v pokoji mezi 18 – 22°C, v koupelně 24°C.

Spaní – ideální teplota v ložnici na spaní se udává mezi 12 – 18 stupni. Člověk by měl spát nahý.

Oblékání je další důležitý faktor. Nebrat si na sebe příliš mnoho oblečení, ale zároveň nemít pocit zimy. V zimě je ideální více lehčích vrstev, které lze svléknout. Při sportu platí např. pravidlo, že se má člověk na sport obléct tak, jako by bylo o 10 stupňů více než kolik je ve skutečnosti (pohybem se tělo zahřívá). Ideální je oblečení odvádějící vlhkost. Platí obecně, že vypařováním dochází k ochlazování, protože k vypaření je nutné dodat teplo. Otužování není o tom, že promoknu na kost, nebo skočím do vody v oblečení a pak v tomto mokrém oblečení trávím čas, to je spíš cesta k nějakému onemocnění.

Saunování – důležitý doplněk otužování, kdo se otužuje, měl by chodit do sauny alespoň 1x týdně.

Ranní rozcvička – ideálně na čerstvém vzduchu, s minimem oblečení.

Doplňkové otužovací aktivity zahrnují otužování koupelí v přírodě, otužování sněhem, otužování vzduchem, otužileckým plaváním (pro pokročilé). Před vlastní aktivitou je dobré se zahřát cvičením. Poté, dle výkonosti provést ochlazení po dobu snesitelnou otužujícím se (čím déle se člověk otužuje, tím déle vydrží, začínat zlehka, nejlepší otužilci v zimě se otužují cca 5-20 minut plaváním) a následně se zahřát opět cvičením. Zcela nevhodné je po koupeli ve studené vodě jít pod horkou sprchu. Nejdostupnější je samozřejmě otužování vzduchem – tzv. vzdušná lázeň. Ta spočívá v působení proudění vzduchu na celé tělo, nebo jeho větší část. Zde je důležité si dávat pozor na vlhkost vzduchu a rychlost větru, aby nedošlo k omrzlinám hlavně končetin.

Chození naboso – chození na boso je velmi zdravé také samo o sobě, a je výborným doplňkem otužování.

Více informací o otužování, jeho přínosu pro zdraví, jak se otužovat, atd. naleznete na nespočtu stránek na webu 🙂

Co s sebou?

Plavky, ručník, do řeky doporučujeme boty do vody, kdo nechce mít mokré vlasy koupací čepici, pro jistotu s sebou rukavice a čepici pro rychlejší zahřátí po koupání, teplý (ne úplně horký) čaj.