Menu Zavřeno

Otužilí delfíni

Chcete posílit imunitu a odolnost vašeho dítěte? Otužujte ho! Pro děti, jež se chtějí otužovat máme skupinu otužilí delfíni.

Skupina byla založena během epidemie Covidu, kdy bylo o to více potřeba začít dělat něco zdravého. Děti jsme zapojovali v rámci virtuálních výzev – snow angel, ice bucket, začali jsme chodit na otužovací plavání ve Vltavě s místními otužilci.

Otužování má blahodárné účinky na zdraví a imunitní systém, musí se však správně provádět a provádět pravidelně. Cílem této skupiny je otužovat se a tím posilovat vlastní imunitu a prospět tak svému zdraví.

Jak skupina funguje?

Děti, které se do skupiny přihlásí, se otužují především samy – doma, každý den – sprchováním, rozcvičkami, správný spaním, správnou teplotou a větráním v pokojíku a oblékáním.

Otužování s Otužilými delfíny

Děti se snažíme vést k tomu, aby se otužovaly. Nedílnou součástí téměř všech našich akcí jsou otužovací rozcvičky či aktivity naboso.

Společné otužování delfínů – probíhá v rámci různých akcí – výprav, výletů, závodů, táborů, kam jsou zařazeny např. otužovací rozcvičky, koupání v přírodě, otužování sněhem, saunování, běhání závodů bez trika, chození naboso, různé challenge (ice bucket, frozen T-shirt, snowangel, …) atp.

Vlastní akce otužilých delfínů – pro členy skupiny připravujeme pravidelné otužování ve Vltavě (termíny a časy budou upřesněny), návštěvu kryokomory, otužovací výlety.

Skupina je určena všem dětem od druhé do deváté třídy, které se chtějí otužovat a nebojí se výzev 🙂 Na vlastních akcích budeme také zařazovat dýchací cvičení.

Přihláška

Členové skupiny: Koala,

Nejbližší akce:

Vltava pátek 24. 9. – sraz v 15 hodin u klubovny. Trochu se proběhneme, zacvičíme, rozdýcháme, zaplaveme ve Vltavě. S sebou: sportovní obuv a oblečení, plavky, ručník, pití

Z akcí otužilých delfínů 2021/2022:

Jak se správně otužovat?

Když se každý zamyslí, kterou část těla má nejotužilejší? Tvář. Tvář je totiž část těla, kterou si člověk málokdy zakrývá celou. Je tedy dlouhodobě vystavena od narození působení jak tepla, tak chladu a přitom je co do složení stejná jako třeba hrudník či noha.

Při otužování je nutno dodržovat několik zásad: respektování svého zdravotního stavu, dlouhodobost, soustavnost a postupnost. Otužovat se mohou už malé děti od 2 let. Opravdu otužilým se ale člověk stává až po několika měsících či letech, podle toho v jakém věku začal, jak intenzivně na svém otužování pracuje a jak pravidelně.

Existuje nespočet studií o tom, jak blahodárné účinky má otužování na lidský organismus. Ale vlézt do studené vody na pár minut jednou za týden nestačí. Základem otužování je tzv. domácí každodenní otužování.

Z výzkumů vyplývá, že nejefektivnější je střídání teplé a studené vody při sprchování. Ideálně by se měl člověk cca 20 min sprchovat teplou vodou, poté se cca 1 minutu sprchovat studenou a poté opět cca 4 min teplou. Je to systém podobný sauně, kde se také člověk nahřívá a následně prudce ochladí. Nejlepší je se takto sprchovat ráno. Je to možné i večer, ale spíš jako doplněk ranního. Při sprchování studenou vodou by člověk neměl stát nehybně na místě, ale pohybovat se. Studenou vodou si pokud možno nepoléváme hlavu.

Ideální teplota v pokoji – dále je důležité nebýt dlouho v přetopených místnostech, nastavit si optimální teplotu doma v pokoji, kde člověk tráví nejvíce času. Často větrat. Jako ideální se udává teplota v pokoji mezi 18 – 22°C, v koupelně 24°C.

Spaní – ideální teplota v ložnici na spaní se udává mezi 12 – 18 stupni. Člověk by měl spát nahý.

Oblékání je další důležitý faktor. Nebrat si na sebe příliš mnoho oblečení, ale zároveň nemít pocit zimy. V zimě je ideální více lehčích vrstev, které lze svléknout. Při sportu platí např. pravidlo, že se má člověk na sport obléct tak, jako by bylo o 10 stupňů více než kolik je ve skutečnosti (pohybem se tělo zahřívá). Ideální je oblečení odvádějící vlhkost. Platí obecně, že vypařováním dochází k ochlazování, protože k vypaření je nutné dodat teplo. Otužování není o tom, že promoknu na kost, nebo skočím do vody v oblečení a pak v tomto mokrém oblečení trávím čas, to je spíš cesta k nějakému onemocnění.

Saunování – důležitý doplněk otužování, kdo se otužuje, měl by chodit do sauny alespoň 1x týdně.

Ranní rozcvička – ideálně na čerstvém vzduchu, s minimem oblečení.

Wim Hofova metoda – možná pro někoho známé jméno, vytrvalostní sportovec a otužilec Wim Hof, ten co zdolává Himaláje pouze v kraťasích, přišel s komplexním systémem posilování imunity založeném na dechových cvičení, otužování, meditaci a postupném překonávání sama sebe a svých vlastních hranic a možností.

Chození naboso – chození na boso je velmi zdravé také samo o sobě, a je výborným doplňkem otužování.

Více informací o Wim Hofově metodě, otužování, jeho přínosu pro zdraví, jak se otužovat, atd. naleznete na nespočtu stránek na webu 🙂