Menu Zavřeno

Otužilí delfíni 2021/2022

Členové skupiny: Koala, Mimoň, Timtim, Vlak, Pila, Králík

Chcete posílit imunitu a odolnost vašeho dítěte? Otužujte ho! Pro děti, jež se chtějí otužovat máme skupinu otužilí delfíni.

Skupina byla založena během epidemie Covidu, kdy bylo o to více potřeba začít dělat něco zdravého. Děti jsme zapojovali v rámci virtuálních výzev – snow angel, ice bucket, začali jsme chodit na otužovací plavání ve Vltavě s místními otužilci.

Otužování má blahodárné účinky na zdraví a imunitní systém, musí se však správně provádět a provádět pravidelně. Cílem této skupiny je otužovat se a tím posilovat vlastní imunitu a prospět tak svému zdraví.

Jak skupina funguje?

Děti, které se do skupiny přihlásí, se otužují především samy – doma, každý den – sprchováním, rozcvičkami, správný spaním, správnou teplotou a větráním v pokojíku a oblékáním.

Otužování s Otužilými delfíny

Děti se snažíme vést k tomu, aby se otužovaly. Nedílnou součástí téměř všech našich akcí jsou otužovací rozcvičky či aktivity naboso.

Společné otužování delfínů – probíhá v rámci různých akcí – výprav, výletů, závodů, táborů, kam jsou zařazeny např. otužovací rozcvičky, koupání v přírodě, otužování sněhem, saunování, běhání závodů bez trika, chození naboso, různé challenge (ice bucket, frozen T-shirt, snowangel, …) atp.

Vlastní akce otužilých delfínů – pro členy skupiny připravujeme pravidelné otužování ve Vltavě (termíny a časy budou upřesněny), návštěvu kryokomory, otužovací cvičení, otužování sněhem, otužovací challenge atp. Připravujeme také děti na OCR závody tak, aby je běhaly bez trička a v kraťasích celoročně.

Skupina je určena všem dětem od druhé do deváté třídy, které se chtějí otužovat a nebojí se výzev 🙂 Na vlastních akcích budeme také zařazovat dýchací cvičení.

Přihláška

Naše nejbližší akce

Otužovací cvičení pátek 3. 12. – sraz ve 14 hodin u klubovny. S sebou: sportovní obuv, kraťasy, plavky, pití. Čeká nás otužovací rozcvička, tréninkové cvičení překážek v kraťasích bez trika před závodem v Pardubicích, otužování vodou z hadice na zahradě.

Otužování 10. 12. – program upřesníme dle počasí

Kryocentrum neděle 12. 12. – sraz v 16:30 u klubovny. Tentokrát se vydáme do kryokomory, kde na nás čeká teplota kolem -160°C a cvičení. S sebou: bavlněné kraťasy (bez kovových prvků), bavlněné ponožky, 400 Kč, rouška, potvrzení o negativním výsledku testu na Covid, svačina a pití. Předpokládaný návrat kolem 18:30, pojedeme autem.

Otužování Vltava 17. 12. – sraz ve 14 hodin u klubovny. Poslední předvánoční otužovačka v řece Vltavě 🙂 S sebou: plavky, ručník, boty do vody, pití.

Z akcí otužilých delfínů 2021/2022:

Otužování 26. 11. 2021

Na dnešní otužování dorazili Králík, Mimoň, Timtim a Vlak. Dnes jsme si užili opravdové otužko. Teplota vzduchu +2, teplota vody +8. Nejprve zahřívací rozcvička, poté do vody a znovu zahřívací cvičení. Koala, Králík a Timtim si pak dali ještě jedno kolo do vody 🙂

Otužování 19. 11. 2021

Na dnešní otužování dorazili Mimoň a Timtim. Dnes jsme si dali pořádné otužovací cvičení. Nejprve rozcvičku, poté takový menší work-out. Pak se kluci vrhli na mini závod OCR, kde měli připravených 20 překážek. Lepší čas měl Mimoň. Nakonec nechyběla hadice se studenou vodou zepředu i zezadu.

Otužování 12. 11. 2021

Na dnešní otužování dorazil Mimoň, ostatní byli bohužel v izolaci nebo karanténě. Protože byl den před dalším OCR závodem, pojali jsme dnešní otužování jako přípravu na závod. Nejprve jsme si dali otužovací rozcvičku a poté jsme si dali cvičnou trať s několika překážkami a jak jinak než v kraťasích a bez trička. Nakonec jsme si dali sprchu studenou vodou.

Otužování 22. 10. 2021

Na čtvrté otužování přišli – Pila, Timtim a Vlak. Dnes jsme opět vyrazili na kolech do Dolan. Tam jsme se nejprve zahřáli cvičením, počasí nám opět přálo a krásně ještě hřálo i Slunce, i když docela foukalo. Poté jsme se vrhli do Vltavy. Po koupeli jsme si opět zacvičili na zahřátí a vyrazili na kolech zpět do Libčic.

Otužování 15. 10. 2021

Na třetí otužování přišli – Mimoň, Pila, Timtim a Vlak. Dnes jsme vyrazili na kolech do Dolan. Tam jsme se nejprve zahřáli cvičením, počasí nám opět přálo a krásně ještě hřálo i Slunce. Poté jsme se vrhli do Vltavy. Vlak a Mimoň se jen smočili, s Pilou a Timtimem jsme si i trochu zaplavali. Po koupeli jsme si opět zacvičili na zahřátí a vyrazili na kolech zpět do Libčic.

Otužování 1. 10. 2021

Na druhé otužování přišli – Mimoň, Pila, Timtim a Vlak. Dnes jsme se otužovali vzduchem. Byli jsme v Chýnovském lese, kde jsme hráli hry bez trička – oslíky, které vyhrál Vlak a Pyrotechinka, kterého vyhrál Mimoň. Vysvětlili jsme si také Řád otužilého delfína a jednotlivé úkoly, které musíme splnit, abychom získali postupně všech pět stupňů.

Otužování 24. 9. 2021

První společné otužování přilákalo 4 děti – Mimoně, Pilu, Timtima a Vlaka. Nejprve jsme si řeklo něco o otužování, poté si udělali zahřívací rozcvičku a pak už se vydali do vln Vltavy. První otužko bylo super, voda teplá, kluci nadšení a chtějí pokračovat.

Jak se správně otužovat?

Když se každý zamyslí, kterou část těla má nejotužilejší? Tvář. Tvář je totiž část těla, kterou si člověk málokdy zakrývá celou. Je tedy dlouhodobě vystavena od narození působení jak tepla, tak chladu a přitom je co do složení stejná jako třeba hrudník či noha.

Při otužování je nutno dodržovat několik zásad: respektování svého zdravotního stavu, dlouhodobost, soustavnost a postupnost. Otužovat se mohou už malé děti od 2 let. Opravdu otužilým se ale člověk stává až po několika měsících či letech, podle toho v jakém věku začal, jak intenzivně na svém otužování pracuje a jak pravidelně.

Existuje nespočet studií o tom, jak blahodárné účinky má otužování na lidský organismus. Ale vlézt do studené vody na pár minut jednou za týden nestačí. Základem otužování je tzv. domácí každodenní otužování.

Z výzkumů vyplývá, že nejefektivnější je střídání teplé a studené vody při sprchování. Ideálně by se měl člověk cca 20 min sprchovat teplou vodou, poté se cca 1 minutu sprchovat studenou a poté opět cca 4 min teplou. Je to systém podobný sauně, kde se také člověk nahřívá a následně prudce ochladí. Nejlepší je se takto sprchovat ráno. Je to možné i večer, ale spíš jako doplněk ranního. Při sprchování studenou vodou by člověk neměl stát nehybně na místě, ale pohybovat se. Studenou vodou si pokud možno nepoléváme hlavu.

Ideální teplota v pokoji – dále je důležité nebýt dlouho v přetopených místnostech, nastavit si optimální teplotu doma v pokoji, kde člověk tráví nejvíce času. Často větrat. Jako ideální se udává teplota v pokoji mezi 18 – 22°C, v koupelně 24°C.

Spaní – ideální teplota v ložnici na spaní se udává mezi 12 – 18 stupni. Člověk by měl spát nahý.

Oblékání je další důležitý faktor. Nebrat si na sebe příliš mnoho oblečení, ale zároveň nemít pocit zimy. V zimě je ideální více lehčích vrstev, které lze svléknout. Při sportu platí např. pravidlo, že se má člověk na sport obléct tak, jako by bylo o 10 stupňů více než kolik je ve skutečnosti (pohybem se tělo zahřívá). Ideální je oblečení odvádějící vlhkost. Platí obecně, že vypařováním dochází k ochlazování, protože k vypaření je nutné dodat teplo. Otužování není o tom, že promoknu na kost, nebo skočím do vody v oblečení a pak v tomto mokrém oblečení trávím čas, to je spíš cesta k nějakému onemocnění.

Saunování – důležitý doplněk otužování, kdo se otužuje, měl by chodit do sauny alespoň 1x týdně.

Ranní rozcvička – ideálně na čerstvém vzduchu, s minimem oblečení.

Wim Hofova metoda – možná pro někoho známé jméno, vytrvalostní sportovec a otužilec Wim Hof, ten co zdolává Himaláje pouze v kraťasích, přišel s komplexním systémem posilování imunity založeném na dechových cvičení, otužování, meditaci a postupném překonávání sama sebe a svých vlastních hranic a možností.

Chození naboso – chození na boso je velmi zdravé také samo o sobě, a je výborným doplňkem otužování.

Více informací o Wim Hofově metodě, otužování, jeho přínosu pro zdraví, jak se otužovat, atd. naleznete na nespočtu stránek na webu 🙂